fbpx

Proč děti učíme jako před 100 lety?

Máte děti? Vidíte také co se učí ve škole? Vidíte jaké učebnice nosí domů? Kladete si otázku proč děti učíme jako před „100 lety“, proč se učí tolik faktů a k čemu jim tyto informace v reálném životě budou?

Naše školství má před sebou již několik let velký úkol. Transformovat se z učení znalostí a „biflování obsahu“ na výuku, která bude podporovat rozvoj kritického myšlení, bude se soustřeďovat na rozvoj základních sociálních dovedností jako dialog, komunikaci, ale i rozvoj a sdílení trvalých hodnot ve společnosti. Jedině rozvoj těchto nových schopností a dovedností v našich dětem nám umožní jako zemi obstát ve velmi dynamickém světě ve kterém nastupují čím dál v masivnější míře stroje.

Transformace školství musí být naší prioritou

Jako Česko se musíme hodně rychle probudit a dát transformaci našeho školství konečně přední, ne-li vůbec na první místo v oblastech, na které bychom se měli soustředit. S nástupem umělé inteligence platí dnes čím dál více, že nelze aplikovat metody a výchovu, kterou jsme tu měli posledních 200 let od dob Marie Terezie.

Je zřejmé, že naše školství je třeba od základu transformovat. Rozhodně je mezi dnešními učiteli mnoho těch, kteří se neustále vzdělávají a snaží se v dětech vzbudit zápal pro kritické myšlení, přicházení s novými nápady. Bohužel je však i mnoho takových, kteří bazírují například na precizním rozčlenění láčkovců vs. to aby v dětech vzbudili lásku k přírodě. Takoví pedagogové měří úspěch dětí tím, kolik jsou schopny si fakta „naučit na zpaměť“a bezchybně pak odprezentovat. Je třeba říci, že určitá míra „memorování“ si věcí zpaměti je dle mnohých studií rozhodně, a to nejen v mládí, blahodárná pro náš mozek. Nelze však na tom stavět jako na v podstatě jediné hodnotě a měřítku úspěchu žáka.

Inspirace ze světa aneb jak dál?

Co je jasné, že pokud nezměníme způsob jak dnes učíme obecně, tak za několik let budeme ve velkých problémech. Již v roce 2018 o tom hezky na World Ecomomic forum v Davosu hovořil Jack Ma, zakladatel Alibaby. Je tedy evidentní, že s tímto problémem nezápasíme evidentně jen u nás v Česku a to nás může částečně uklidnit. Video s názorem Jack Ma si můžete prohlédnout na youtube třeba zde.

Jsme v nové technologické revoluci. Do řady oborů nastoupí během několika měsíců podstatně více stroje než jsme byli zvyklí. Pokud se nenaučíme náš vzdělávací proces a náš mozek obecně používat jinak a budeme pokračovat tak jako doposud, tak neuspějeme. Musíme se naučit nesoustředit se jen na učení se faktů, tím si prostě nevystačíme. Musíme umět používat kreativně znalosti co máme, excelovat v představivoasti, empatii, mít rozvinuté kritické myšlení, abychom nejen vytvářeli za věci inovativní, ale i dobře poznali lživé zprávy, kterých bude s nástupem umělé inteligence pořád více a více. V záplavě informací, která se na nás valí se musíme umět vyznat, vybrat si to podstatné a neutopit se. To platí a čím dále více bude platit i o hodnotách, které bychom si měli hlídat a kultivovat viz též více v článku o českuzítřka v sekci o nás.

Vidíte to obdobně nebo máte jiný názor? Co myslíte, že musí naše školství udělat, aby se situace u nás změnila?

Podělte se s námi v komentářích

Děkujeme

Českozítřka.cz

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *